Drivmotor
Drivmotorn driver trucken framåt och tillbaka. En välmående drivmotor ska varken skramla, rassla eller gnissla. Upptäcker vi oljud vid våra inspektioner demonteras motorn och vi kontrollerar lager, lagerläge och ser till att drivmotorn mår bra. Trasiga delar byts ut mot fabriksnya.
Pumpmotor
Pumpmotorer är luriga ting då fel inte alltid uppenbarar sig direkt. En pumpmotor som inte mår bra kan trots allt mäkta med att lyfta rejält, men den dagen du behöver nyttja hela dess effekt tar det plötsligt tvärstopp. Vi kontrollerar därför alltid att pumpmotorn klarar av att lyfta sin maxvikt. Precis som med drivmotorn ska en pumpmotor vara tystgående.
Servomotor
Servomotorn förser styrningen med olja. Vi kontrollerar att den fungerar tyst och ger en smidig körupplevelse. Vi säkerställer också att det inte finns några inre oljeläckage. En misskött servomotor kan ge en hackig körning och göra trucken svårmanövrerad.
Kontaktorer
Vi säkerställer att kontaktorerna fungerar korrekt och inte har brända kontaktytor som kan orsaka störningar i förbindelsen till motorn. Uttjänta kontaktorer ersätts med nya.
Fartreglering
Vi utför noggranna kontroller av truckens fartreglering. En trucks acceleration från stillastående till maxhastighet ska vara mjuk och förutsägbar. Truckar som skuttar eller rycker vid acceleration utgör en stor risk på arbetsplatsen.
Instrument
Displaypanelen är en av få informationskällor föraren har. Därför är det viktigt att informationen som visas i displayen också stämmer överens med truckens faktiska status. Vi kontrollerar att alla signaler från trucken till display fungerar och att informationen som visas är tillförlitlig.
Styrelektronik
I vår inspektion av styrelektroniken kontrollerar vi att signaler tolkas korrekt och att trucken inte utför några motstridiga eller felaktiga kommandon. Fel i styrelektroniken kan nämligen utgöra en allvarlig säkerhetsrisk.
Signalhorn
Vi kontrollerar att signalhornet säger tut. Om det inte säger tut så kontrollerar vi signalhornet och säkerställer att det får rätt spänning.
Tändningslås
Tändningslåset kontrolleras och byts vid behov ut mot ett fabriksnytt. Ett glappande tändningslås blir snabbt ett irritationsmoment då trucken riskerar att stängas av även under körning, exempelvis om du kör över en lite ojämn yta.
Belysning
Lampor ska vara hela och lysa med rätt styrka. Lampor som inte lyser som dom ska byts ut mot fabriksnya.
Torkare
Vi ser till att torkaren torkar. Torkare som inte torkar ersätts med nya.
Kablage
Vi inspekterar hur kablar är dragna för att förhindra eventuell skavning och slitage. Vi gör en genomgång av skyddshöljen och isoleringen på kablarna, och vid behov byter vi ut kablar. Skadade kablar kan orsaka kortslutning och skador på truckens elektronik, vilket i värsta fall kan leda till brand.
Säkringar
Säkringarna skyddar mot överspänning. Säkringarna i sig vållar sällan bekymmer, men deras skick kan ge en indikation på andra fel som behöver rättas till.
Batteri
Vid ett batteritest mäter vi batteriets kapacitet under maximal påfrestning. Bedöms kapaciteten till under 50% byts det ut mot ett fabriksnytt batteri. Ett truckbatteri på 50% laddas ur på cirka 2,5h vid maximal påfrestning och 4-6h vid normal användning, förutsatt att du tar väl hand om ditt batteri och kör ansvarsfullt.
Säkerhetspedal
Säkerhetspedalen kontrolleras så att den slår till och från som den ska. Delar som underkänns vid kontroll ersätts med fabriksnytt. Det kan exempelvis röra sig om mikrobrytare, infästningar eller fotplatta.
Laddare
Laddaren kontrolleras så att den laddar fullt. Laddare som inte funkar felfritt byts ut mot en fabriksny laddare.
Startmotor
Startmotorn ska slå till och dra runt motorn utan hack. Det vanligaste felet är att solenoiden, en kontaktor, inte slår till som den ska. Är det fel på startmotorn i sig byts den ut eller repareras.
Generator
Generatorn förser batteriet med ström och vi kontrollerar dess laddning under motordrift. En generator som inte presterar optimalt byts ut mot en fabriksny, men i vissa fall är räcker det fint att byta ut ett krånglande laddningsrelä.
Glödning
Glödstiften värmer upp förkammaren i cylindern för att dieseln lättare ska antändas. Vi ser till att glödstiften är i gott skick då otillräcklig värme gör motorn trögstartad, ökar bränsleförbrukning och försämrar motorprestandan.
Strömställare
Vi kontrollerar samtliga strömbrytare och byter ut defekta delar. Vanliga fel är exempelvis kabelbrott och dåliga kontaktytor.
Nödbrytare
Nödbrytaren ska var hel och omedelbart bryta strömtillförseln.